Polecamy

III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum”

Radom może być dumny ze swojej wielowiekowej muzycznej tradycji. Najsłynniejszy polski kompozytor doby średniowiecza, Mikołaj z Radomia, tworzył w tym królewskim mieście będącym ważnym ośrodkiem kulturalnym na mapie państwa Jagiellonów. Mieszkańcy Radomia zawsze odczuwali silną potrzebę tworzenia i obecności w świecie kultury. Dowodem tego jest organizacja Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego ARBORETUM i zaangażowanie jednego z najwybitniejszych kompozytorów naszych czasów, Krzysztofa Pendereckiego. Konkurs powstał z potrzeby doświadczenia sztuki odczuwanego zarówno przez twórców, jak i słuchaczy. W regulaminie konkursu istnieje zapis, że to prof. Krzysztof Penderecki ma głos decydujący w wyborze kompozytora, którego dzieło zasługuje na specjalne uznanie. W drugim etapie konkursu w wykonaniu Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Macieja Żółtowskiego zostanie zaprezentowane sześć utworów. Wtedy też zapadnie decyzja głównego jurora o wyborze laureatów. Koncert odbędzie się 18 listopada 2017 r. w sali koncertowej im. Krzysztofa Pendereckiego w Radomiu. Do Arboretum można zgłaszać utwory napisane na orkiestrę smyczkową, nie wykonywane publicznie ani niepublikowane przed datą koncertu finałowego.

Szczegółowe informacje pod następującym adresem:  http://www.rok.art.pl/arboretum/

lancuch_14_baner

Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV

Warszawa

28.01. – 12.02.2017

Sobota 28 stycznia 2017 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

ul. Z. Modzelewskiego 59

 Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch”, organizowany po raz czternasty przez Towarzystwo Witolda Lutosławskiego, ma na celu upowszechnianie twórczości wielkiego kompozytora poprzez ukazywanie jej w kontekście dzieł twórców XX i XXI wieku. Szczególne miejsce zajmuje wśród nich Karol Szymanowski z racji przypadającej w tym roku 80 rocznicy jego śmierci. W ramach Festiwalu zaplanowano trzy koncerty symfoniczne i cztery kameralne, w których wezmą udział wybitni soliści i zespoły z kraju i zagranicy. Zwraca uwagę ciekawa, wyrafinowana kompozycja programów.

Współogranizatorem Festiwalu Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV jest Program 2 Polskiego Radia. Koncerty Festiwalu obędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i będą transmitowane lub odtwarzane na antenie Programu 2.

Karol Szymanowski (1882–1937)

III Symfonia „Pieśń o nocy” na głos, chór mieszany i orkiestrę do słów Mewlany Dżalaludina Rumiego
w przekładzie Tadeusza Micińskiego op. 27 (1916)

[przerwa]

Maurice Ravel (1875–1937)

Szeherezada na głos i orkiestrę do słów Tristana Klingsora (1903)

Witold Lutosławski (1913–1994)

IV Symfonia (1992)

Iwona Sobotka – sopran

Andrzej Lampert – tenor

Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia

Alexander Liebreich – dyrygent

Niedziela 29 stycznia 2017 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

ul. Z. Modzelewskiego 59

Igor Strawiński (1882–1971)

Trzy utwory na kwartet smyczkowy (1918)

Karol Szymanowski (1882–1937)

II Kwartet smyczkowy op. 56 (1927)

[przerwa]

Anton Webern (1883–1945)

Sześć bagatel na kwartet smyczkowy op. 9 (1913)

Witold Lutosławski (1913–1994)

Kwartet smyczkowy (1964)

Kwartet Śląski: Szymon Krzeszowiec – I skrzypce, Arkadiusz Kubica – II skrzypce, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela

Niedziela 5 lutego 2017 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

ul. Z. Modzelewskiego 59

Witold Lutosławski (1913–1994)

Lullaby for Anne-Sophie na skrzypce i fortepian (1989)

Karol Szymanowski (1882–1937)

La Berceuse d’Aïtacho Enia na skrzypce i fortepian op. 52 (1925)

*

Karol Szymanowski

Rymy dziecięce. Dwadzieścia piosenek dla dzieci na głos i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny op. 49 (1923) [wybór]

Witold Lutosławski

Pięć pieśni na głos żeński i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1957)

*

Karol Szymanowski

Trzy kaprysy Paganiniego na skrzypce i fortepian op. 40 (1918)

nr 3: XXIV Kaprys a-moll

Witold Lutosławski

Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany (1941)

[przerwa]

Karol Szymanowski

Mity. Trzy poematy na skrzypce i fortepian op. 30 (1915)

Witold Lutosławski

Partita na skrzypce i fortepian (1984)

Joanna Freszel – sopran

Mariusz Rutkowski – fortepian

Katarzyna Krzyżanowska – mezzosopran

Łukasz Chrzęszczyk – fortepian

Tanja Becker-Bender – skrzypce

Peter Nagy – fortepian,

Ravel Piano Duo: Agnieszka Kozło, Katarzyna Ewa Sokołowska – fortepiany

Poniedziałek 6 lutego 2017 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

ul. Z. Modzelewskiego 59

Witold Lutosławski (1913–1994)

Uwertura smyczkowa (1949)

Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1980)

[prerwa]

Igor Strawiński (1882–1971)

Concerto in D na orkiestrę smyczkową (1946)

Karol Szymanowski (1882–1937)

Mandragora. Pantomima w trzech sprawach na orkiestrę kameralną do libretta Leona Schillera, Ryszarda Bolesławskiego i kompozytora op. 43 (1920)

Maksymilian Lipień – obój

Giedrė Šiaulytė – harfa

Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO

Marek Moś – dyrygent

Piątek 10 lutego 2017 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

ul. Z. Modzelewskiego 59

Witold Lutosławski (1913–1994)

Tune for Martin Nordwall na trąbkę solo (1985)

Mini-uwertura na kwintet dęty blaszany (1982)

Preludia taneczne na 9 instrumentów (1954/1959)

Łańcuch I na 14 wykonawców (1983)

[przerwa]

Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i 13 instrumentów smyczkowych (1981/2)

Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych (1973)

Magdalena Bojanowicz – wiolonczela

Chain Ensemble

Andrzej Bauer – dyrygent

Sobota 11 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

ul. Z. Modzelewskiego 59

Karol Szymanowski (1882–1937)
Pieśń Roksany z opery Król Roger op. 46 (1924) – wersja na wiolonczelę i fortepian
(opr. Andrzej Orkisz)

Witold Lutosławski (1913–1994)

Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981)

Karol Szymanowski

Preludium h-moll na fortepian op. 1 nr 1 (1905) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. B. Koziak)

Berceuse d’Aïtacho Enia na skrzypce i fortepian op. 52 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian
(opr. Bartosz Koziak)

Dwa mazurki z cyklu Dwudziestu mazurków na fortepian op. 50 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian
(opr. Jerzy Bauer)

Taniec z baletu-pantomimy Harnasie op. 55 (1931) – wersja na wiolonczelę i fortepian
(opr. Bartosz Koziak)

[przerwa]

Witold Lutosławski (1913–1994)

Wariacja Sacherowska na wiolonczelę solo (1975)

Karol Szymanowski (1882–1937)

Etiuda b-moll z cyklu Czterech etiud na fortepian op. 4 (1902) – wersja na wiolonczelę i fortepian
(opr. Kazimierz Wiłkomirski)

Cztery pieśni kurpiowskie z cyklu Pieśni kurpiowskich op. 58 (1932) – wersja na wiolonczelę i fortepian
(opr. Bartosz Koziak)

Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9 (1904) – wersja na wiolonczelę i fortepian
(opr. Kazimierz Wiłkomirski)

Bartosz Koziak – wiolonczela

Agnieszka Kozło – fortepian

Niedziela 12 lutego 2017 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

ul. Z. Modzelewskiego 59

Gabriel Fauré (1845–1924)

Prélude ze suity Pelléas et Mélisande na orkiestrę op. 80 (1898)

Karol Szymanowski (1882–1937)

Pieśni księżniczki z baśni na sopran i orkiestrę do słów Zofii Szymanowskiej op. 31 (1915/1933)

Alexander Zemlinsky (1871–1942)

Sinfonietta op. 23 (1934) – 20’

[przerwa]

Witold Lutosławski (1913–1994)

Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę do słów Roberta Desnos (1990)

Łańcuch III na orkiestrę (1986)

Olga Pasiecznik – sopran, Sinfonia Varsovia, Renato Rivolta – dyrygent

4_lancuch_14_program_web.jpg

28.01.

Program festiwalu zestawia dwie największe w kulturze polskiej XX wieku osobowości muzyczne –. Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Ma w zamierzeniu ukazać niektóre z podobieństw i różnic między nimi, zarówno pod wzgledem uprawianych gatunków – pieśń, kwartet, symfonię albo kołysankę – jak i ich charakteru wyrazowego – „ton baśniowy”, patos i groteskę, uwypuklić je i zharmonizować.

Festiwal otwiera III Symfonia „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego, którą Witold Lutosławski usłyszał jak miał 11 lat. „Było to przeżycie, które mną wstrząsnęło – mówił po latach – wtedy III Symfonia przemówiła do mnie swoim bogatym, narkotycznym językiem dźwiękowym, który mnie oszołomił. Usiłowałem grając na fortepianie odtwarzać z pamięci brzmienia zasłyszane wówczas w Filharmonii.”

Orientalny Szymanowski sąsiaduje z orientalnym Ravelem („Szeharezada”)

Koncert zamyka ostatnia, IV Symfonia Witolda Lutosławskiego.

29.01.

Kameralistyka odgrywała istotną rolę w twórczości wielu kompozytorów XX wieku, i choć nie zajmuje jednakowo ważnego miejsca w spuściznach Strawińskiego, Weberna, Szymanowskiego i Lutosławskiego, to obsada kwartetu smyczkowego jest obecna w nich wszystkich i zawsze inspiruje twórców do przeprowadzania eksperymentów, nie tylko formalnych, lecz i brzmieniowych.

05.02.

W koncercie tym każdemu utworowi Lutosławskiego odpowiada „równoległy” utwór Szymanowskiego, tworząc dwoisty porządek: dwie kołysanki, dwa cykle pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny, dwa opracowania kaprysu Niccolò Paganiniego i wreszcie dwa arcydzieła wiolinistyki. Na dodatek wszystkie te pary połączono klamrą duetów kompozytor–wykonawca: wszak utwory skrzypcowe Szymanowskiego kojarzą się silnie z postacią Pawła Kochańskiego, podobnie jak muzyka skrzypcowa Lutosławskiego – z osobą Anne-Sophie Mutter. W tle zaś kryje się jeszcze fortepianowy duet Lutosławski-Panufnik, który miał w repertuarze Wariacje na temat Paganiniego.

6.02.

Styl neoklasyczny, obecny w muzyce Lutosławskiego i Szymanowskiego oraz wielu innych twórców, ze Strawińskim na czele, był wyrazem twórczego stosunku do tradycji. Eksperymenty znajdujemy w obu wykonywanych na koncercie utworach Lutosławskiego oraz w Concerto in D Strawińskiego. Odrębne miejsce Mandragory w spuściźnie Szymanowskiego i żartobliwy, lekki charakter tego tak rzadko wykonywanego utworu pozwala wyobrazić sobie jedną z możliwych postaci stylu neoklasycznego, który mógłby zaistnieć w jego twórczości, gdyby nie przerwała jej przedwczesna śmierć artysty.

10.02.

Monograficzny koncert dzieł Witolda Lutosławskiego, jest wyrazem idei realizowanej przez Chain Ensamble – zespół stworzony przez Andrzeja Bauera pod auspicjami Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. Polega ona na przestudiowaniu i włączeniu na stałe do repertuaru niemal wszystkich dzieł patrona Towarzystwa na mniejsze zespoły i orkiestrę kameralną.

11.02.

Recital Bartosza Koziaka, w którym obok dwóch utworów wiolonczelowych Lutosławskiego usłyszymy siedem utworów Szymanowskiego w opracowaniu na wiolonczelę, o różnym charakterze i w oryginale napisanych na różne obsady. Szymanowski nie skomponował ani jednego utworu z przeznaczeniem na ten instrument, mówił, że „nie czuje wiolonczeli”. Opracowania na wiolonczelę obok poszerzenia repertuaru wiolonczelowego często wydobywają nowe walory utworów oryginalnych.

12.02.

Utwory w programie tego koncertu odwołują się do świata baśni, bajek i fantazji. Preludium Gabriela Faurégo powstało jako prolog do symbolistycznego dramatu Maurice’a Maeterlincka Pelleas i Melizanda, w którego fabule kluczowe znaczenie mają znane z legend rekwizyty: zamek, korona, studnia i pierścień; podobny zestaw pojawił się potem u Szymanowskiego w Pieśniach księżniczki z baśni. Świat bajek dziecięcych przywołał – w innej już epoce – Witold Lutosławski, komponując Chantefleurs et Chantefables. Włączenie Sinfonietty Zemlińskiego do tego programu zasugerował jej styl – wpół drogi między „pre-neoklasycznym” stylem Pieśni księżniczki a „post-neoklasycznym” idiomem późnych dzieł Lutosławskiego.

Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi ogłosiła 5. MIĘDZYNARODOWY KONKURS KOMPOZYTORSKI IM. GRAŻYNY BACEWICZ, który organizuje wspólnie z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina. Przewodniczącym Jury będzie Prof. Zygmunt Krauze.

Szczegóły Konkursu znajdą Państwo na stronie internetowej:

http://www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/aktualnosci/61-2015/149774-miedzynarodowy-konkurs-kompozytorski-im-grazyny-bacewicz/