Muzyka Współczesna Nie Gryzie – Spotkania z Kompozytorami

baner-ogolny-300x300

Już po raz drugi  zapraszamy na cykl spotkań „Muzyka współczesna nie gryzie”. Ponownie polscy kompozytorzy podzielą się swoimi fascynacjami, swoim widzeniem świata i miejsca, jakie w tym świecie zajmuje ich muzyka.

W roku 2012 naszymi gośćmi są: Rafał Augustyn (30.IX), Sławomir Czarnecki (7.X), Hanna Kulenty (21.X), Alicja Gronau (4.XI), Bartosz Kowalski (18.XI) i Grażyna Pstrokońska-Nawratil (2.XII).

Goście cyklu należą do różnych generacji twórców. Każdy z nich ma swój oryginalny i bardzo indywidualny styl i prezentuje inne oblicze muzyki współczesnej. Będzie więc okazja do rozmowy z miłośnikami historii, literatury, tańca, podróży, technologii, z hobbystami i pedagogami.

Muzyka, tak jak wszelka sztuka, nie powstaje na bezludnej wyspie, a przyjrzenie się światu oczami kompozytora może być równie inspirujące jak kontakt z samym dziełem muzycznym. Pomoże szukać odpowiedzi na pytania: „skąd”, „po co” i „dlaczego”: skąd muzyka się bierze, po co jest pisana, dlaczego brzmi właśnie tak a nie inaczej.

Czy współczesna muzyka to nadal muzyka klasyczna? Czy zawsze poważna? Awangardowa, niezrozumiała, trudna? Doskonała? Jak będzie słuchana za lat 10, 20 czy 50?

Wszystkie spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, dalekie od formy akademickich wykładów, bogato ilustrowane muzyką, fotografiami i wideo, będą odbywać się w niedzielne popołudnia od 30 września do 2 grudnia br. o godz. 17:00 w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) – tuż przy Rynku Starego Miasta w Warszawie.

Szczegółowy plan spotkań:

Rafał Augustyn niedziela 30.09.2012 r. godz. 17:00

Treść i forma. Tekst i język. Detal i ogół. Czy nadal mają sens?

Pytanie o cel. Co trzeba, skoro wszystko można?

Krytycy. Czego oczekiwać, a na co nie ma nadziei?

Ur. w 1951 r. we Wrocławiu. Kompozytor, krytyk muzyczny, doktor nauk filologicznych. Stypendysta m.in. Salzburg Seminar, Foundation Acanthes i MacDowell Foundation. Wykonywany na licznych festiwalach w Polsce i na świecie (m.in. w 2001 i 2011 w Danii odbyły się cykliczne imprezy poświęcone jego twórczości). Przez wiele lat współtworzył programy „Warszawskiej Jesieni” i „Musica Polonica Nova”. Od 1973 r. pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, język polski wykładał także na State University of New York. Jego pierwsza płyta „Do ut des” w wykonaniu Kwartetu Śląskiego otrzymała Nagrodę Muzyczną Wrocławia i trzy nominacje do „Fryderyka”.

Sławomir Czarnecki niedziela 7.10.2012 r. godz. 17:00

Nie zawsze, nie każdy. Czy młodzi są kreatywni?

Nad-lustro świata. Kompozytor jako medium.

Interface. Jak rozmawiać muzyką?

Ur. w 1949 r. w Jeleniej Górze. Kompozytor i pedagog. Studiował kompozycję w Warszawie u Piotra Perkowskiego i Romualda Twardowskiego oraz w Paryżu u Oliviera Messiaena. Laureat łącznie 17 nagród kompozytorskich. Bliska jest mu estetyka pomodernistyczna, lubi nawiązywać do muzyki dawnej i folkloru. Prezes Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich. Jako jeden z niewielu pedagogów w Polsce uczy improwizacji i kompozycji na etapie szkoły średniej. W Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie stworzył klasę propedeutyki kompozycji.

Hanna Kulenty niedziela 21.10.2012 r. godz. 17:00

Powiązania. Dźwięk, płótno, scena, ekran.

Obsesja czasu. Pierwszy wymiar muzyki?

Lenistwo. Po czym poznać twórczą ściemę?

Ur. w 1961 r. w Białymstoku. Studiowała kompozycję w Warszawie u Włodzimierza Kotońskiego i w Amsterdamie u Louisa Andriessena. Laureatka wielu nagród kompozytorskich. Od 1989 r. pracuje jako wolny kompozytor w Polsce i w Holandii, realizując liczne zamówienia i korzystając ze stypendiów twórczych. Wykłada kompozycję w Europie i USA, jest jurorem wielu konkursów i festiwali muzycznych. Od lat konsekwentnie rozwija swoją teorię czasu w muzyce. Jest jednym z najszerzej znanych na świecie twórców polskiej muzyki współczesnej.

Alicja Gronau niedziela 4.11.2012 r. godz. 17:00

Opera teraz. Jak ją ugryźć i jak nie zostać pogryzionym?

Zaczarowany ołówek. Partytura graficzna.

Łokcie Dalcroze’a. O zawartości ciała w muzyce.

Ur. w 1957 r. w Warszawie. Studiowała teorię muzyki u Witolda Rudzińskiego oraz kompozycję u Mariana Borkowskiego w Warszawie. W latach 1974-86 uczestniczyła w pracach Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki. Od 1983 r. prowadzi działalność pedagogiczną, wykładając w Polsce i za granicą. Laureatka wielu nagród kompozytorskich. Autorka licznych artykułów, referatów i pokazów poświęconych nauczaniu kreatywnemu i technikom tańca w muzyce.  Członek Rady Naukowej czasopisma „Musica Sacra Nova”, a także Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”.

Bartosz Kowalski niedziela 18.11 2012 r. godz. 17:00

Serce czy rozum. Miejsca krytyczne.

Wyścigi. Po co nam konkursy kompozytorskie?

Dystans. Jak lubić muzykę współczesną?

Ur. w 1977 r. w Warszawie. Kompozytor, aranżer, instrumentalista. Studiował kompozycję u Sławomira Czarneckiego i Mariana Borkowskiego. Laureat 20 krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Autor blisko 100 wykonywanych w kraju i zagranicą kompozycji symfonicznych, chóralnych i kameralnych. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie. W swoim dorobku ma też szereg aranżacji i instrumentacji utworów klasycznych i rozrywkowych. Bierze udział w licznych koncertach, performance’ach i instalacjach, m.in. z grupą „Sonofrenia”.

Grażyna Pstrokońska-Nawratil niedziela 2.12.2012 r. godz. 17:00

Inspiracja. Co Ty możesz zrobić dla kosmosu?

Tęczowe mosty. Skarabeusz i słyszenie świata.

Alicja i czary. Po co artyście doktorat?

Ur. w 1947 r. we Wrocławiu. Kompozytorka i pedagog. Studiowała u Stefana Bolesława Poradowskiego i Tadeusza Natansona we Wrocławiu oraz u Pierre’a Bouleza i Oliviera Messiaena w Paryżu (m.in. muzykę elektroakustyczną). Profesor Akademii Muzycznej we Wrocławiu gdzie od 1991 r. kieruje Katedrą Kompozycji. Była także wykładowcą w poznańskiej AM. Jej utwory są regularnie wykonywane w Polsce i za granicą. Jest laureatką wielu nagród artystycznych. Współtworzyła m.in. programy festiwali „Warszawska Jesień” i „Musica Polonica Nova”.

Moderator spotkań: Małgorzata Kołcz

Absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Kameralistka i muzyk orkiestrowy m.in. Warsaw Camerata, Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury i Filharmonii Kaliskiej. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturę wyższą. Jest współtwórcą m.in. projektu „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta” i koncertu prawykonań „Muzyczne Pejzaże Czesława Miłosza”. Współpracuje m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.

Cykl „Muzyka współczesna nie gryzie” ma na celu propagowanie muzyki współczesnej i jej twórców poprzez ukazywanie ich w szerszych kontekstach kulturowych i społecznych. Celem spotkań jest również przygotowanie słuchaczy do świadomego odbioru muzyki powstającej obecnie.

Projekt dofinansowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZaiKS.

Szczegółowe informacje pod nr tel. tel. 790 395 228

Organizator: Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej

Współfinansowanie: Miasto Stołeczne Warszawa, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Współpraca: Lokal Użytkowy, Art Deco Group, Emes

Patroni medialni: Program Drugi Polskiego Radia, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, TVP Kultura, Wawcity.pl, Projektor Kulturalny

Muzyka Współczesna Nie Gryzie [30.09 – 02.12.2012] Organizator: Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej / http://www.ptmw.art.pl Koordynator projektu: Jarosław Siwiński / tel. 531 727 907