MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE [seria 4]- SPOTKANIE Z ADAMEM SŁAWIŃSKIM 25.10.2014

SPOTKANIE Z ADAMEM SŁAWIŃSKIM

25 października o godz. 15:00

PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych

ul. Marszałkowska 115

Wstęp wolny

O tym co robi krawiec muzyczny, o współpracy z Agnieszką Osiecką,
o jazzie, o tym jak powstawała muzyka do „Chłopów”, a także o tym kiedy i dlaczego herbatka Yunnan została ocenzurowana opowie kompozytor Adam Sławiński, który będzie gościem trzeciego spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” już w sobotę 25 października.

Zapraszamy na kolejną rozmowę czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”, która odbędzie się w sobotę 25 października o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Auli nr 106.

mwng_2014_s-_4_-_a-_slawinski_-_foto1-300x240

Adam Slawiński jest jednym z najbardziej uznanych polskich kompozytorów. Urodził się w 1935 r. Kompozytor muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Ważną częścią jego działalności był też jazz i publicystyka muzyczna. W latach 1974-75 był zastępcą dyrektora muzycznego Polskiego Radia, a w latach 1990-91 dyrektorem radiowej Dwójki.

Stworzył wiele utworów symfonicznych i eksperymentalnych, ale także ok. 70  piosenek napisanych do telewizyjnych „Listów śpiewających” Agnieszki Osieckiej, muzyki dla Teatru Telewizji i do takich seriali jak „Chłopi”, „Komediantka” i „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”.

Adam Sławiński prowadził w latach PRL-u co najmniej potrójne życie: kompozytora muzyki poważnej, filmowej i niepoważnej, a także „klezmera”, jazzmana i publicysty. Przez wiele lat współpracował m.in. z Agnieszką Osiecką i Jeremim Przyborą.

Opowie o swoich licznych zajęciach, przybliży też smakowite historie zza kulis ówczesnych mediów, m.in. jak zaczepiony na ulicy otrzymał pracę w telewizji i dlaczego w jego symfonii ocenzurowano herbatkę Yunnan…

***

m-kolcz_-_moderator_mwng_2014-300x300

Spotkanie jak zawsze poprowadzi Małgorzata Kołcz – absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej.

Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą.

Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.

Wstęp jest wolny.

Informacje pod nr tel. 790 395 228 oraz na http://www.ptmw.art.pl.

Serdecznie zapraszamy na to wspaniałe spotkanie z niezwykłym kompozytorem i jego muzyką.

Kolejne spotkanie 8 listopada br. o godz. 15:00. Gościem będzie kompozytor Romuald Twardowski.

***

Spotkania z polskimi kompozytorami w cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” mają na celu propagowanie muzyki współczesnej i jej twórców poprzez ukazywanie ich w szerszych kontekstach kulturowych i społecznych, przy zastosowaniu nowoczesnych technik prezentacji. Spotkania te przygotowują również słuchaczy do świadomego odbioru muzyki powstającej obecnie, a w Roku Oskara Kolberga pokazują związki muzyki współczesnej z twórczością ludową i tradycyjną.

PROGRAM SPOTKAŃ:

PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych

ul. Marszałkowska 115

Warszawa

NIEDZIELA 05.10 GODZ. 9:40

Jarosław Siwiński – ur. w 1964 r.

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Często podejmuje działania przekraczające tradycyjne granice muzyki, współpracując m.in. z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, a także z takimi artystami jak: Jan Lenica, Daniel Szczechura, Frederick Rzewski, Michelangelo Pistoletto, Viktor Lois, Yin Peet czy Grupa Azorro.

Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.st. Warszawy, a także Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Tematy rozmowy:

Cisza i nie-cisza. Co jest muzyką?

Wycinanka. Montowanie sztucznych światów.

Pieśni polskie. Czy muzyka ludowa jest do słuchania?

Kompozytor zada publiczności proste, wydawałoby się, pytanie: kiedy mamy do czynienia z muzyką, a kiedy jedynie z hałasem czy odgłosami natury? Zaprezentuje m.in. utwory wycinane z innych utworów, „Lokomotywę” Juliana Tuwima w szalonym wykonaniu 4-latki i zanimowaną grafikę z lat 20. Wyjawi też, czy muzyka tradycyjna wprowadzała w trans i czego może się obawiać operowa zjawa.

SOBOTA 11.10 GODZ. 15:00

Agnieszka Stulgińska – ur. w 1978 r.

Studiowała u Krzysztofa Olczaka w Akademii Muzycznej w Gdańsku i Luca van Hove w Królewskim Konserwatorium w Atwerpii. W Łodzi uzupełniała studia w zakresie twórczości audiowizualnej. Laureatka konkursów kompozytorskich w Polsce, Belgii i USA, chętnie podejmuje współpracę z reżyserami, fotografami, designerami i choreografami, tworząc różnego rodzaju projekty multimedialne. Regularnie prowadzi warsztaty twórcze dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Tematy rozmowy:

Oto człowiek. Dokument współczesności.

Nawracanie. W poszukiwaniu idealnego dźwięku.

Hiperrealizm. DNA i faza REM.
Dla Agnieszki Stulgińskiej najciekawszą cechą muzyki współczesnej jest możliwość porzucenia dotychczasowych konwencji i reguł komponowania. Wyzwolenie od nich pozwala na maksymalne zbliżenie się do prawdziwego życia, także w jego podstawowym, biologicznym znaczeniu. Własną twórczość kompozytorka traktuje niemal jak pracę dokumentalisty, a w swoistym hiperrealizmie posuwa się daleko, przekładając np. częstotliwości fal mózgowych na rytm i wysokość dźwięku.

SOBOTA 25.10 GODZ. 15:00

Adam Sławiński – ur. w 1935 r.

Kompozytor muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Ważną częścią jego działalności był też jazz i publicystyka muzyczna. W latach 1974-75 był zastępcą dyrektora muzycznego Polskiego Radia, a w latach 1990-91 dyrektorem radiowej Dwójki. Kompozytor utworów symfonicznych i eksperymentalnych, ale także ok. 70  piosenek napisanych do telewizyjnych „Listów śpiewających” Agnieszki Osieckiej, muzyki dla Teatru Telewizji i do takich seriali jak „Chłopi”, „Komediantka” i „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”.

Tematy rozmowy:

Krawiec muzyczny. Felietony, Osiecka i jazz.

Chłopi. Gęste faktury smyczków.

Z życia radia i TV. Cenzura i herbatka Yunnan.

Adam Sławiński prowadził w latach PRL-u co najmniej potrójne życie: kompozytora muzyki poważnej, filmowej i niepoważnej, a także „klezmera”, jazzmana i publicysty. Przez wiele lat współpracował m.in. z Agnieszką Osiecką i Jeremim Przyborą.

Opowie o swoich licznych zajęciach, przybliży też smakowite historie zza kulis ówczesnych mediów, m.in. jak zaczepiony na ulicy otrzymał pracę w telewizji i dlaczego w jego symfonii ocenzurowano herbatkę Yunnan…

SOBOTA 08.11 GODZ. 15:00

Romuald Twardowski – ur. w 1930 r.

W Wilnie, a następnie w Warszawie, studiował grę na fortepianie i kompozycję. W 1963 r. i 1966 r. studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Od 1971 r. wykłada na obecnym Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. W jego twórczości istotną rolę odgrywa nurt muzyki religijnej. Często też nawiązuje do prawosławia, łącząc w sobie pierwiastki nowoczesności i odmiennych tradycji wschodniej i zachodniej Europy.

Tematy rozmowy:

Muzyka. Zaskakujące owoce zbieractwa.

Wielo-podróże. Dal, głębia, czas.

Dwie Europy. Czego nie słuchał hrabia.

Romuald Twardowski często nawiązuje w swej twórczości do muzyki tradycyjnej i ludowej – nie tylko polskiej, ale też krajów południa i wschodu Europy oraz do muzyki żydowskiej. Zagłębianie się w te tradycje to podróże nie tylko pod względem geograficznym, ale także w głąb czasu i duchowości, obecnej na różne, jakże odmienne, choć europejskie, sposoby.

Kompozytor zwróci również uwagę na fakt równoległego istnienia dwóch nurtów europejskiej muzyki: z jednej strony dworskiej – „piśmiennej” i „cywilizowanej”, z drugiej strony ludowej, „dzikiej”, przekazywanej wyłącznie poprzez wielosetletnią praktykę.

NIEDZIELA 16.10 GODZ. 11:20

Maciej Żółtowski – ur. w 1971 r.

Kompozytor, dyrygent, skrzypek i pedagog. Studiował kompozycję u Mariana Borkowskiego, a dyrygenturę u Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jego utwory wykonywano zarówno w Polsce jak i na Ukrainie, w Rosji, Tatarstanie, Mongolii, Chinach i Japonii, a nagrane przez niego płyty otrzymywały liczne krajowe i międzynarodowe nagrody. Był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Cypryjskiej Orkiestry Państwowej w Nikozji, a od 2007 r. kieruje Radomską Orkiestrą Kameralną.

Tematy rozmowy:

Gu-zheng. Skąd się biorą dźwięki.

Najazdy i handel. Globalizacja w świecie antyku.

Orkiestra. Jedyny instrument z Europy?
Swoją aktywność Maciej Żółtowski dzieli pomiędzy komponowanie, a dyrygenturę. Szefuje także orkiestrze filharmonicznej działającej bez filharmonii. Wszechstronne zainteresowania dają mu szeroki ogląd zarówno na kwestie twórczości, jak i roli muzyki w świecie współczesnym i dawnym – wbrew pozorom nie tak odległym.

Kompozytor zaprezentuje również kilka instrumentów z własnej azjatyckiej kolekcji, które wykorzystywał w swoich utworach, jak gu-zheng czy morin-huur.

***