SPOTKANIE Z ADAMEM SŁAWIŃSKIM
25 października o godz. 15:00
PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych
ul. Marszałkowska 115
Wstęp wolny
O tym co robi krawiec muzyczny, o współpracy z Agnieszką Osiecką,
o jazzie, o tym jak powstawała muzyka do „Chłopów”, a także o tym kiedy i dlaczego herbatka Yunnan została ocenzurowana opowie kompozytor Adam Sławiński, który będzie gościem trzeciego spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” już w sobotę 25 października.
Zapraszamy na kolejną rozmowę czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”, która odbędzie się w sobotę 25 października o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Auli nr 106.
Adam Slawiński jest jednym z najbardziej uznanych polskich kompozytorów. Urodził się w 1935 r. Kompozytor muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Ważną częścią jego działalności był też jazz i publicystyka muzyczna. W latach 1974-75 był zastępcą dyrektora muzycznego Polskiego Radia, a w latach 1990-91 dyrektorem radiowej Dwójki.
Stworzył wiele utworów symfonicznych i eksperymentalnych, ale także ok. 70 piosenek napisanych do telewizyjnych „Listów śpiewających” Agnieszki Osieckiej, muzyki dla Teatru Telewizji i do takich seriali jak „Chłopi”, „Komediantka” i „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”.
Adam Sławiński prowadził w latach PRL-u co najmniej potrójne życie: kompozytora muzyki poważnej, filmowej i niepoważnej, a także „klezmera”, jazzmana i publicysty. Przez wiele lat współpracował m.in. z Agnieszką Osiecką i Jeremim Przyborą.
Opowie o swoich licznych zajęciach, przybliży też smakowite historie zza kulis ówczesnych mediów, m.in. jak zaczepiony na ulicy otrzymał pracę w telewizji i dlaczego w jego symfonii ocenzurowano herbatkę Yunnan…
***
Spotkanie jak zawsze poprowadzi Małgorzata Kołcz – absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej.
Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą.
Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.
Wstęp jest wolny.
Informacje pod nr tel. 790 395 228 oraz na www.ptmw.art.pl.
Serdecznie zapraszamy na to wspaniałe spotkanie z niezwykłym kompozytorem i jego muzyką.
Kolejne spotkanie 8 listopada br. o godz. 15:00. Gościem będzie kompozytor Romuald Twardowski.
***
Spotkania z polskimi kompozytorami w cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” mają na celu propagowanie muzyki współczesnej i jej twórców poprzez ukazywanie ich w szerszych kontekstach kulturowych i społecznych, przy zastosowaniu nowoczesnych technik prezentacji. Spotkania te przygotowują również słuchaczy do świadomego odbioru muzyki powstającej obecnie, a w Roku Oskara Kolberga pokazują związki muzyki współczesnej z twórczością ludową i tradycyjną.
PROGRAM SPOTKAŃ:
PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych
ul. Marszałkowska 115
Warszawa
NIEDZIELA 05.10 GODZ. 9:40
Jarosław Siwiński – ur. w 1964 r.
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Często podejmuje działania przekraczające tradycyjne granice muzyki, współpracując m.in. z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, a także z takimi artystami jak: Jan Lenica, Daniel Szczechura, Frederick Rzewski, Michelangelo Pistoletto, Viktor Lois, Yin Peet czy Grupa Azorro.
Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.st. Warszawy, a także Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Tematy rozmowy:
Cisza i nie-cisza. Co jest muzyką?
Wycinanka. Montowanie sztucznych światów.
Pieśni polskie. Czy muzyka ludowa jest do słuchania?
Kompozytor zada publiczności proste, wydawałoby się, pytanie: kiedy mamy do czynienia z muzyką, a kiedy jedynie z hałasem czy odgłosami natury? Zaprezentuje m.in. utwory wycinane z innych utworów, „Lokomotywę” Juliana Tuwima w szalonym wykonaniu 4-latki i zanimowaną grafikę z lat 20. Wyjawi też, czy muzyka tradycyjna wprowadzała w trans i czego może się obawiać operowa zjawa.
SOBOTA 11.10 GODZ. 15:00
Agnieszka Stulgińska – ur. w 1978 r.
Studiowała u Krzysztofa Olczaka w Akademii Muzycznej w Gdańsku i Luca van Hove w Królewskim Konserwatorium w Atwerpii. W Łodzi uzupełniała studia w zakresie twórczości audiowizualnej. Laureatka konkursów kompozytorskich w Polsce, Belgii i USA, chętnie podejmuje współpracę z reżyserami, fotografami, designerami i choreografami, tworząc różnego rodzaju projekty multimedialne. Regularnie prowadzi warsztaty twórcze dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Tematy rozmowy:
Oto człowiek. Dokument współczesności.
Nawracanie. W poszukiwaniu idealnego dźwięku.
Hiperrealizm. DNA i faza REM.
Dla Agnieszki Stulgińskiej najciekawszą cechą muzyki współczesnej jest możliwość porzucenia dotychczasowych konwencji i reguł komponowania. Wyzwolenie od nich pozwala na maksymalne zbliżenie się do prawdziwego życia, także w jego podstawowym, biologicznym znaczeniu. Własną twórczość kompozytorka traktuje niemal jak pracę dokumentalisty, a w swoistym hiperrealizmie posuwa się daleko, przekładając np. częstotliwości fal mózgowych na rytm i wysokość dźwięku.
SOBOTA 25.10 GODZ. 15:00
Adam Sławiński – ur. w 1935 r.
Kompozytor muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Ważną częścią jego działalności był też jazz i publicystyka muzyczna. W latach 1974-75 był zastępcą dyrektora muzycznego Polskiego Radia, a w latach 1990-91 dyrektorem radiowej Dwójki. Kompozytor utworów symfonicznych i eksperymentalnych, ale także ok. 70 piosenek napisanych do telewizyjnych „Listów śpiewających” Agnieszki Osieckiej, muzyki dla Teatru Telewizji i do takich seriali jak „Chłopi”, „Komediantka” i „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”.
Tematy rozmowy:
Krawiec muzyczny. Felietony, Osiecka i jazz.
Chłopi. Gęste faktury smyczków.
Z życia radia i TV. Cenzura i herbatka Yunnan.
Adam Sławiński prowadził w latach PRL-u co najmniej potrójne życie: kompozytora muzyki poważnej, filmowej i niepoważnej, a także „klezmera”, jazzmana i publicysty. Przez wiele lat współpracował m.in. z Agnieszką Osiecką i Jeremim Przyborą.
Opowie o swoich licznych zajęciach, przybliży też smakowite historie zza kulis ówczesnych mediów, m.in. jak zaczepiony na ulicy otrzymał pracę w telewizji i dlaczego w jego symfonii ocenzurowano herbatkę Yunnan…
SOBOTA 08.11 GODZ. 15:00
Romuald Twardowski – ur. w 1930 r.
W Wilnie, a następnie w Warszawie, studiował grę na fortepianie i kompozycję. W 1963 r. i 1966 r. studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Od 1971 r. wykłada na obecnym Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. W jego twórczości istotną rolę odgrywa nurt muzyki religijnej. Często też nawiązuje do prawosławia, łącząc w sobie pierwiastki nowoczesności i odmiennych tradycji wschodniej i zachodniej Europy.
Tematy rozmowy:
Muzyka. Zaskakujące owoce zbieractwa.
Wielo-podróże. Dal, głębia, czas.
Dwie Europy. Czego nie słuchał hrabia.
Romuald Twardowski często nawiązuje w swej twórczości do muzyki tradycyjnej i ludowej – nie tylko polskiej, ale też krajów południa i wschodu Europy oraz do muzyki żydowskiej. Zagłębianie się w te tradycje to podróże nie tylko pod względem geograficznym, ale także w głąb czasu i duchowości, obecnej na różne, jakże odmienne, choć europejskie, sposoby.
Kompozytor zwróci również uwagę na fakt równoległego istnienia dwóch nurtów europejskiej muzyki: z jednej strony dworskiej – „piśmiennej” i „cywilizowanej”, z drugiej strony ludowej, „dzikiej”, przekazywanej wyłącznie poprzez wielosetletnią praktykę.
NIEDZIELA 16.10 GODZ. 11:20
Maciej Żółtowski – ur. w 1971 r.
Kompozytor, dyrygent, skrzypek i pedagog. Studiował kompozycję u Mariana Borkowskiego, a dyrygenturę u Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jego utwory wykonywano zarówno w Polsce jak i na Ukrainie, w Rosji, Tatarstanie, Mongolii, Chinach i Japonii, a nagrane przez niego płyty otrzymywały liczne krajowe i międzynarodowe nagrody. Był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Cypryjskiej Orkiestry Państwowej w Nikozji, a od 2007 r. kieruje Radomską Orkiestrą Kameralną.
Tematy rozmowy:
Gu-zheng. Skąd się biorą dźwięki.
Najazdy i handel. Globalizacja w świecie antyku.
Orkiestra. Jedyny instrument z Europy?
Swoją aktywność Maciej Żółtowski dzieli pomiędzy komponowanie, a dyrygenturę. Szefuje także orkiestrze filharmonicznej działającej bez filharmonii. Wszechstronne zainteresowania dają mu szeroki ogląd zarówno na kwestie twórczości, jak i roli muzyki w świecie współczesnym i dawnym – wbrew pozorom nie tak odległym.
Kompozytor zaprezentuje również kilka instrumentów z własnej azjatyckiej kolekcji, które wykorzystywał w swoich utworach, jak gu-zheng czy morin-huur.
***