Audio Stage 2013

Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na drugi wieczór ze sztukami współczesnymi Audio Stage 2013, który odbędzie się w najbliższą sobotę – 23 listopada w Sali Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. O godz. 19:00 odbędzie się koncert prawykonań 4 utworów audioscenicznych, skomponowanych przez: Annę Ignatowicz-Glińską, Ryszarda Lateckiego, Krzysztofa Czaję i Katarzynę Brochocką. Wykonawcami oraz współautorami tych kompozycji będą: Magdalena Wajzner-Barska, Gintautas Gascevicius, Bartek Pałyga, Andrzej Kijanowski, Monika Gut, Andrzej Jakubczyk i Adam Biernacki. Ich utwory zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorem cyklu preludiów jest Krzesimir Dębski, a wykonawcą – tenor Rafał Grozdew. sobota, 23 listopada 2013 r. CSW Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium ul. Jazdów 2, Warszawa godz. 19:00 koncert prawykonań utworów audioscenicznych godz. 18:00 – impreza towarzysząca spotkanie twórców i wykonawców z publicznością PROGRAM SZCZEGÓŁOWY: Utwory: Anna Ignatowicz-Glińska / Magdalena Wajzner-Barska: Śmiecidło – monodram ascetyczno–ekologiczny Ryszard Latecki / Andrzej Kijanowski / Gintautas Gascevicius / Bart Pałyga: Budzik Krzysztof Czaja / Monika Gut: Podróż, czyli DJ w piekle. Extravaganza do tekstów Charlesa Baudelaire’a oraz anonimowych Profesorów. Katarzyna Brochocka / Andrzej Jakubczyk / Adam Biernacki: Adagium oraz Krzesimir Dębski / Rafał Grozdew: 4 preludia na głos i taśmę Utwory, autorzy, wykonawcy 1. Anna Ignatowicz–Glinska / Magdalena Wajzner–Barska: Śmiecidło – monodram ascetyczno–ekologiczny Założenia: ascetyczne – prostota środków warsztatowych, surowość scenografii, kostiumów i rekwizytów i skromne wymagania techniczne. Przesłanie: ekologiczne – rzecz o nieporządku i jego konsekwencjach. Śmiecidło jest totalnym samodziałem, skleconym z tego, co można znaleźć na śmietniku. śmietnik to zarówno kosz na śmieci (wraz z zawartoscią) jak też szum informacyjny, internet, śmietnik historii, i wreszcie nasze „śmietniki wewnętrzne” – ludzka bezradna pamięć, intelektualna kasza i postrzępione emocje. Jedynym trwałym i w pełni przewidywalnym elementem utworu jest wiadro z blachy ocynkowanej. Dno wiadra proste, nisko osadzone. Pojemność 12 litrów. Anna Ignatowicz–Glińska Kompozytorka (doktor kompozycji), adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina. Ma w dorobku kilkadziesiąt utworów, przeznaczonych na różne obsady wykonawcze. Oprócz uprawiania klasycznie pojętej kompozycji, z coraz większą fascynacją uczestniczy w projektach multimedialnych – w syntezie sztuk, szukając wspólnego mianownika dla działań z artystami innych dyscyplin. Ponadto jest autorką tekstów o muzyce i małych form literackich. Magdalena Wajzner–Barska Doktor sztuki w dyscyplinie rytmika i taniec. Adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina. Fascynatka idei syntezy sztuk, realizowanej w działaniach twórczych, związanych z poszukiwaniem wspólnego języka dla muzyki i innych dziedzin artystycznych. Autorka kilkudziesięciu projektów muzyczno-ruchowych, improwizatorskich i multimedialnych. Wykonawczyni improwizująca ruchem, głosem i na fortepianie. 2. Ryszard Latecki / Andrzej Kijanowski / Gintautas Gascevicius / Bart Pałyga: Budzik Akcja rozgrywa się wokół prostych czynności wykonywanych codziennie rano. Dźwiękom towarzyszącym porannym działaniom nadana jest wartość muzyczna. Muzyka powstaje w czasie rzeczywistym, również z pomocą elektronicznego instrumentarium, poprzez powielanie i przekształcanie zbieranych dźwięków. W akcji, do odmierzenia czasu, użyta jest też klepsydra dźwiękowa. To dwa ciągłe dźwięki: jeden – bazowy o stałej wysokości, drugi – w chwili startu o oktawę wyższy – opada liniowo tak, że po 8 minutach „stapia się” z dźwiękiem bazowym. Kolejne interwały odmierzają czas: septyma mała – 2 min., kwinta – 4 min., tercja wielka – 6 min., pryma – 8 min. Ryszard Latecki Kompozytor i performer. Autor instalacji: Klepsydry Dźwiękowej (dźwięk „przesypuje” się w niej, a kolejne interwały odmierzają czas), Sejsmofonu (drgania Ziemi transformowane są na formę muzyczną) oraz kompletnie nowej koncepcji tworzenia muzyki – muzyki rewersyjnej (polega na odejmowaniu dźwięku – „ociosywaniu” hałasu tak, aby uzyskać muzyczną formę). Współtwórca zespołów Laterna i Kawalerowie Błotni. Prowadzi autorski program koncertowy Partytury Fotograficzne. Wydał kilka płyt w wydawnictwie OBUH. Andrzej Kijanowski Reżyser dźwięku. Jego realizacje koncertowe obejmują szerokie spektrum gatunków muzycznych – od muzyki rozrywkowej, poprzez jazz i klasykę, po muzykę współczesną i instalacje dźwiękowe. Kooperuje z wieloma muzykami i zespołami. Jest współpracownikiem licznych festiwali i imprez cyklicznych. W pracy studyjnej opracowuje dźwięk na potrzeby telewizji i filmu, realizuje także nagrania eksperymentalne. Gintautas Gascevicius Czołowy litewski perkusista i perkusjonalista. Używa bardzo szerokiego i oryginalnego instrumentarium (np. powietrze, woda). Jest jednym z najbardziej znanych litewskich muzyków. Ma za sobą szereg koncertów w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Tworzy muzykę teatralną i filmową. Charakteryzuje się oryginalnym stylem gry elementarnej, który czesto nazywany jest „dzikim litewskim”. Nagrał ponad 30 płyt. Bart Pałyga Multiinstrumentalista, improwizator, poszukiwacz zaginionej prawdy. Specjalizuje się w grze na kilkunastu instrumentach smyczkowych i etnicznych z całego świata. Prekursor użycia technik śpiewu alikwotowego w muzyce współczesnej, folkowej i rozrywkowej w Polsce. Współtworzy zespoły : Yerba Mater, Masala, Laterna, Village Kollektiv, Maria Pomianowska, Mosaic, Uria, Etnofonie Kurpiowskie i in. Nagrywa muzykę filmową. 3. Krzysztof Czaja / Monika Gut: Podróż, czyli DJ w piekle. Extravaganza do tekstów Charlesa Baudelaire’a oraz anonimowych Profesorów Jaka kara czeka bałamutnego kpiarza, bezwstydnego plagiatora, wirtualnego burladora? Otóż przepoczwarzy się w garbatego nędzarza osaczonego przez anachroniczne teksty i arytmiczne ponure pomruki. Będą go nawiedzać postaci z ulicznego teatrzyku: czort wszechobecny, żona-sekutnica, nieznośny bachor, opryskliwy cudzoziemiec, żarłoczny gad i kat-fajtłapa. Krzysztof Czaja Studiował na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina teorię muzyki oraz kompozycję pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego. Na tej samej uczelni prowadził wykłady z muzyki elektroakustycznej, komputerowej, dźwięku interaktywnego oraz opiekował się pracami studenckimi. Pod jego kierunkiem powstało około stu projektów elektroakustycznych, interaktywnych, multimedialnych oraz instalacji realizowanych przez studentów i absolwentów uczelni muzycznych. Monika Gut Ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Warszawie oraz Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina. Od lat związana jest ze Sceną Mimów Warszawskiej Opery Kameralnej, prezentując spektakle na wielu prestiżowych festiwalach. Współzałożyciel multimedialnej grupy MM wykonującej utwory klasyków awangardy XX wieku, a także improwizowane kompozycje współczesne. Pedagog tańca na wydziale piosenki w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. 4. Katarzyna Brochocka / Andrzej Jakubczyk / Adam Biernacki: Adagium Adagium (łac. przysłowie) – zwrot wyrażający prawdę ogólną w danym kontekście. Brzmienie tytułu nawiązuje do muzycznego określenia „adagio”. Słowo – synteza dźwięku, emocji i treści umożliwia, ale i utrudnia komunikację. Monodram zgłębia związek między brzmieniem a sensem. Jak dźwięk słów wpływa na ich wydźwięk? Jak brzmienie determinuje następstwa słów, zdań, a wreszcie myśli? Jak językowe automatyzmy osłabiają zdolność porozumienia? Wykonawca utworu, szukając odpowiedzi, napotyka kolejne bariery w wyrażeniu prawdy słowami, wynikające m.in. ze współistnienia autora, wykonawcy i odbiorcy w dziele scenicznym. Przekazanie słowa pośrednikowi komplikuje proces komunikacji do granic możliwości. Katarzyna Brochocka Kompozytorka utworów symfonicznych, kameralnych, solowych oraz oper, nagradzanych w Wiedniu, Londynie, Houston i Waszyngtonie, wykonywanych w kraju (m.in. w Warszawskiej Operze Kameralnej, Filharmoniach: Kaliskiej, Sudeckiej i Warminsko-Mazurskiej) i za granicą (Niemcy, Rumunia, USA). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka muzyki do kilkunastu spektakli teatralnych. Andrzej Jakubczyk Nagrodzony Złotą Maską aktor Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu, wicemistrz Polski w stepowaniu. Odtwórca wielu głośnych kreacji w nagradzanych spektaklach, m.in.: Baal w reż. M. Fiedora, Makbet w reż. M. Kleczewskiej (wystawiany m.in. w The Globe Theatre w Londynie i podczas Tbilisi International Festival of Theatre), God.com w reż. T. Hynka i Aktorzy Prowincjonalni w reż. A. Holland i A. Smolara. Adam Biernacki Reżyser, scenarzysta, instruktor teatralny. Wyreżyserował spektakle dramatyczne, muzyczne i operowe m.in. w Teatrze Polonia, Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu, Teatrze im. A. Węgierki w Białymstoku, Teatrze Nowym w Łodzi, Old Timer’s Garage w Katowicach, Teatrze Syrena, Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Kamienica, Teatrze Studio, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej i Warszawskiej Operze Kameralnej. Uwertury do utworów audioscenicznych Krzesimir Dębski / Rafał Grozdew: 4 preludia na głos i taśmę 4 preludia na głos i taśmę powstały dla niezwykłego wokalisty Rafała Grozdewa. Kompozytor chciał zerwać z tradycją śpiewu operowego ukształtowaną w wieku XVIII, a wciąż stosowaną w muzyce współczesnej. Rafał Grozdew używa swojego głosu w bardzo różnorodny sposób. Śpiewa głosem białym, jodłuje i ma duże zasoby barw rodem z muzyki pop i folk. Dodatkowo „brzdąka” na niekonwencjonalnych instrumentach: dziecięcych bębenkach, dzwonkach, gitarze – zabawce i skrzypcach. Uzupełnia w ten sposób warstwę tła elektronicznego odtwarzaną z taśmy. Na teksty preludiów złożyły się fragmenty „Myśli nieuczesanych” Stanisława Jerzego Leca. Krzesimir Dębski Kompozytor, a także dyrygent, skrzypek jazzowy, aranżer i producent muzyczny. Najszerzej znany jako kompozytor muzyki filmowej i skrzypek jazzowy, lider zespołu String Connection. Laureat dziesiątek nagród kompozytorskich, jazzowych, radiowych i płytowych. Autor muzyki do blisko 40 spektakli teatralnych i ok. 100 filmów, a także ponad 120 utworów symfonicznych i kameralnych. Rafał Grozdew Tenor, który obok działalności operowej i oratoryjnej nie stroni od eksperymentalnych projektów na pograniczu stylów muzycznych. Można usłyszeć go zarówno w koloraturowych barokowych kreacjach scenicznych, pieśniach lirycznych, jak i w projektach łączących brzmienia klasyczne z ludowymi. Album Etnofonie Kurpiowskie z jego udziałem otrzymał nominacje do prestiżowej nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. ***** Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej powstało w 1923 r.  Jego współzałożycielem i pierwszym prezesem był Karol Szymanowski. PTMW jest członkiem Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), organizacji afiliowanej przy UNESCO, zrzeszającej ponad 40 państw. Towarzystwo zajmuje się popularyzacją najnowszej twórczości kompozytorskiej. Utwór audiosceniczny jest formą muzyczną, w której wykonawcą, a bywa że także instrumentem, jest artysta sceniczny. Dźwięki, które powstają poprzez jego działania, takie jak: ruch, taniec, mowę, działania live electronics, są wyjściowym materiałem, z którego kompozytor tworzy utwór. Jest to rodzaj formy o bardzo wysokim stopniu integracji różnych rodzajów sztuk performatywnych, dlatego pierwszy wykonawca utworu jest także zazwyczaj jego współautorem. Imprezą towarzyszącą o godz. 18:00 będzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu – Małgorzata Kołcz. Spotkanie oraz koncert będą transmitowane w Internecie na stronach http://www.audiostage2013.pl oraz http://www.naŻywo.net. Po wydarzeniu audiowizualny zapis prawykonań oraz partytury niektórych utworów zostanie udostępniony w sieci. Wstęp na imprezę będzie wolny. Tegoroczny Audio Stage 2013 jest kontynuacją rozpoczętego w roku 2012 cyklu prawykonań utworów audioscenicznych. Tak samo jak w roku 2012, wszystkie utwory zostały zamówione przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej specjalnie na potrzeby tego projektu. Utwory Ryszarda Lateckiego i Katarzyny Brochockiej powstały dzięki pomocy Narodowego Centrum Kultury w ramach jego programu „Kultura – Interwencje”. Pozostałe zostały zamówione dzięki dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Mecenasami wydarzenia są także: m.st. Warszawa oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. organizacja: Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej współpraca: CSW Zamek Ujazdowski, Art Deco Group, naŻywo.net mecenat: Narodowe Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.st. Warszawa i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Infoscreen oraz portale wawcity.pl i kulturalnie.waw.pl autorzy projektu: Małgorzata Kołcz, Jarosław Siwiński bliższe informacje: tel.: 790 395 228 oraz e-mail: biuro@artdecogroup.eu strona internetowa: http://www.audiostage.pl oraz http://www.ptmw.art .pl

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć oraz nagrania z koncertu:

Audio Stage 2013 – zdjęcia:
https://drive.google.com/folderview?id=0B-6ePh6rNQ3sekRnU2xRWmlIYUU&usp=sharing

– – – –
Audio Stage 2013 – pliki wideo:
https://drive.google.com/folderview?id=0B-6ePh6rNQ3sbWpSVjBCcl9DNWs&usp=sharing

– – – –
Audio Stage 2013 – link do strony Vimeo:
https://vimeo.com/album/2663312

– – – –
Zapraszamy także na stronę projektu Audio Stage:
www.audiostage2013.pl

%d blogerów lubi to: